Pagina's

donderdag 12 juni 2014

Nieuwe hobby's en anti-verveeltips!

Het is nu donderdagmiddag en ik verveel me kapot omdat ik ziek ben. Ik heb een loopneus, loop constant mijn keel te schrapen en mijn bureau ligt bezaaid met zakdoekjes en keelsnoepjes. Tja, aan de andere kant: ik hoef niet naar school, en dat idee maakt me dan weer een beetje vrolijker. Ik heb lekker mijn muziek hard staan met Lana del Rey, mijn idool. Ooit wil ik echt heel graag naar haar concert, maar voorlopig geeft ze die niet in Amsterdam of Rotterdam, ook niet in België. Maar ik zal haar vast nog wel zien in mijn leven, daar ga ik vanuit.

Rosa Chiclete | Andressa Moraes | Blog Rosa Chiclete: Livros: Olhe, leia, e escute... Escute?


Nu ik dus maar thuis zit en mijn hoofd totáál niet naar leren staat, moet ik toch een aantal dingen bedenken om te gaan doen, want ik kan toch niet slapen. Dus heb ik me maar aangekleed en heb ik wat make-up opgedaan, daardoor voel ik me ook meteen wat frisser. Dat is dus mijn tip, mocht je ziek zijn!
Omdat er een hele hoop mensen klaar zijn met de examens, kan het zijn dat je je wat gaat vervelen als je niet gaat werken of op vakantie gaat. Investeer die tijd daarom in leuke nieuwe hobby's, of probeer wat anti verveeltips die ook nog eens handig voor jezelf zijn. Probeer een droom te zoeken als je die nog niet hebt, en leef die droom na. Vind een passie! Ik ben van mening dat je leven best zinloos hebt als je geen droom hebt, want op die manier kun je niet naar iets streven. Mijn allergrootste droom is schrijfster worden, en het kan zijn dat dat te hoog gegrepen voor mij is, maar ik geloof erin dat ik het ga bereiken, op wat voor manier dan ook. Als je doorzettingsvermogen hebt, dan ben je er al voor de helft! Believe in yourself ;)

Hieronder heb ik veel ideeën, inspiraties en nieuwe hobby's voor je beschreven. Hopelijk vind je wat leuks of ontdek je dingen waar je eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht had, of misschien ontdek je wel een nieuw talent. Want onthoud, iedereen heeft talenten gekregen. Denk je dat je echt geen talenten hebt? Dan moet je ze nog ontdekken.





 ♥ Creatief      ART

W O L F

Het klinkt misschien als een standaard hobby, tekenen of schilderen. Je zou kunnen denken dat het absoluut niet voor jou is weggelegd, maar wat nou als je het gewoon nog niet vaak genoeg hebt geprobeerd? Talenten moet je ontwikkelen, niemand kan in het begin de prachtigste kunstwerken maken! En denk eens na, wat is er mooier als je straks werken in je kamer kunt hangen die je helemaal zelf hebt gemaakt? Het lijkt mij in elk geval heel leuk! Als je niet weet wat je moet gaan maken, dan raad ik je aan om op bijvoorbeeld www.weheartit.com plaatjes te gaan bekijken, dan kom je vanzelf op inspiratie. Ook zijn er op Youtube genoeg filmpjes te vinden over bijvoorbeeld de tekenbasis. Zelf heb ik een leuk filmpje om cartoons te tekenen gevonden in het Engels. En er zijn nog meer mogelijkheden: je kan een schilderdoekje kopen en gaan oefenen, op de laptop of computer tekeningen gaan maken met speciale programma's, of gaan ontwerpen.



the draw  ◼️◻️◾️◽️▪️▫️ ✏️

(Voor computertekenen: denk aan My paint, Coreldraw en Inkscape)


♥ Creatief                 WRITING

Heb je wel eens gedacht aan verhalen schrijven? Je weet natuurlijk mijn mening daarover, ik vind het geweldig. Maar waarom is verhalen schrijven nou zo geweldig? Nou, om de volgende redenen:

- Je kan je eigen fantasie gebruiken. Je kunt het verhaal zo gestoord mogelijk maken als je zelf wilt, of je kiest er juist voor om subtiele fantasie te gebruiken. Wil je dat Sneeuwitje wordt opgegeten door een dwerg? Jij beslist.
- Je kunt het later teruglezen en dat zorgt weer voor vermaak, of juist voor verbeteringen zodat het verhaal nóg beter wordt.
- Als het verhaal écht goed is, dan kun je het opsturen naar een uitgever, en wie weet heb je dan straks zelf wel je eigen boek in handen. Hoe vet is dat?!
- Je oefent met de Nederlandse taal en dat is weer goed voor je Nederlands op school. (Als je bijv. vind dat een zin niet goed loopt, dan verbeter je die. Of denk bijvoorbeeld aan de autocorrectie op je laptop, daar kun je ook weer van leren!)

Medieval | via Tumblr


Natuurlijk is dit een hobby die net als tekenen of schilderen niet voor iedereen weggelegd is, want het is wel handig als je een beetje kennis hebt van de Nederlandse taal en goede zinnen kunt formuleren. Vergeet ook de aanhalingstekens niet als een persoon in je verhaal iets zegt, anders leest het heel irritant! Vergelijk deze verhaaltjes maar met elkaar:

Het was een donkere nacht en Eefke zat nog steeds buiten op het terras. Het waaide niet meer. Eefke verveelde zich en wist niet precies of ze nou naar binnen moest gaan of niet. Ze schrok op van een luide bonk. O, het was haar moeder. Mama, wat is er aan de hand? Waarom ben je opeens wakker? Vroeg ze aan haar moeder. Ik weet het niet, zei haar moeder. Ik dacht dat ik vreemde geluiden hoorde en daarom ben ik gaan kijken. 

Je leest hier totaal niets over de gedachten van Eefke en het verhaaltje oogt heel saai omdat de aanhalingstekens zijn weggelaten. Dat maakt best veel uit! Dit zou al veel beter zijn:

Het was een donkere, warme herfstnacht en Eefke zat nog steeds buiten op het terras. De wind was inmiddels stil gaan liggen en af en toe vielen er een paar roodgekleurde blaadjes uit de boom, maar verder was dat ook echt het enige geluid. Ze verveelde zich en ze vroeg zich af of ze niet naar binnen moest gaan, maar een deel van haar had daar helemaal geen zin in. Ze wist dat ze, wanneer ze naar haar slaapkamer zou gaan,  ze toch niet in slaap zou kunnen vallen. Het was fijn om hier te zitten, in rust en stilte, zonder die alledaagse drukte.
Toen schrok ze op van een luide bonk. Ze durfde eerst niet goed te kijken, maar toen ze toch haar moed verzameld had, keek ze in het slaperige gezicht van haar moeder. 'Mama, wat is er aan de hand?', vroeg ze verbaast. 'Waarom ben je opeens wakker?'. Haar moeder kwam naast haar in de tuinstoel zitten. 'Ik weet het niet precies, ik dacht dat ik vreemde geluiden hoorde en daarom ben ik gaan kijken'. 


Het stuk is meteen langer, maar nu weet je ook meer over Eefke en leest alles een stuk prettiger. Oefen veel en herschrijf je stukken. Hoe herschrijf je het beste? Naar mijn ervaring kun je het beste je verhaal een tijdje niet lezen, om het vervolgens, na minstens een week, weer te verbeteren. Meestal zie je dan je eigen fouten. Je kunt het stuk ook voorlezen of aan iemand anders laten lezen, let er wel op dat die persoon kritisch is, anders heb je er nog niks aan.

Creatief                     PHOTOGRAPHY

~

Klinkt misschien als een standaard hobby, fotograferen. Je fotografeert vast een hoop met je camera op je mobieltje, maar je weet vast ook wel dat er mensen zijn met een écht goede camera, die er in hun eentje op uit gaan om goede foto's te maken. Waarom heb je dit nog nooit geprobeerd? Het is echt heel leuk! Als geld een reden is, dan snap ik dat wel, want ik heb zelf ook nog geen geld voor een goede camera, omdat ik andere prioriteiten heb. Maar als je wel het geld hebt zou ik zeggen: koop een mooie camera van goede kwaliteit en ga bijvoorbeeld foto's maken bij zonsondergang, een meertje, of juist van andere mensen. Misschien ontdek je wel een mooi talent!

Je hoeft ook niet bepaald iemand te zijn die goed is met techniek, want uiteindelijk leer je vanzelf met de camera om te gaan. Er zullen vast nog een hoop dingen onduidelijk zijn, want wat is nou precies sluitertijd, of diafragma? Het is gelukkig allemaal op internet te vinden, en vaak leer je het vanzelf al door het te doen! kijk bijvoorbeeld eens op: www.fotografietips.nl

Dreamy                     MUSIC

Muziek, een heel breed onderwerp. Je kunt er eigenlijk van alles mee. Muziek luisteren, zelf muziek maken, lezen over muziek... Wat lijkt je het leukste? In dit stukje wil ik ingaan op het zelf muziek maken, want dat is echt iets wat je hobby zou kunnen worden. Ten eerste: het is niet te laat om nog een muziek instrument te gaan bespelen, als je het écht wil. Vroeger wilde ik graag viool spelen - don't judge me - maar nu heb ik echt zoiets van: Eh, nou, nee. Komt simpelweg omdat mijn interesse daar niet meer ligt hoor. Maar mocht je nu nog steeds interesse hebben in een bepaald instrument, dan zou ik zeggen: ga les volgen! En als lessen te duur zijn, dan kun je bijvoorbeeld nog via Youtube dingen leren. (Serieus, Youtube is echt handig). Ook kan het zijn dat je misschien iemand kent die je wel wat bij kan leren.

Drums

Wat kun je bijvoorbeeld gaan bespelen?
- Akoestische gitaar
- Elektrische gitaar
- Viool
- Drummen
- Piano

Dat is natuurlijk een kleine greep uit de instrumenten die je kan gaan bespelen, maar als ik alles op moet gaan schrijven, dan zit ik hier over drie uur nog voor m'n (superslome) laptop.

Dreamy                   SINGING

Meestal weet je meteen wel of je goed kunt zingen, of niet. Helaas zijn er een hoop mensen die denken dat het geen nut heeft om te zingen, omdat ze vinden dat ze het niet goed kunnen. Dat is helemaal niet waar! Zingen zorgt voor een hoop voordelen, kijk maar:

- Betere longfunctie en ademhaling
- Minder stress
- Positievere stemming
- Socialer (wanneer je met andere mensen zingt)
- Betere geestelijke gezondheid
- Verbetering van verstaanbaarheid
- Helpt tegen snurken

Dus, waarom zou je niet gewoon gaan zingen?! Het hoeft niet per se goed te zijn, je kan ook gewoon onder de douche zingen of in de auto, je kunt het eigenlijk overal doen. Iedereen kan zingen!
Op songteksten.nl kun je songteksten vinden van heel veel liedjes, daardoor leer je meteen ook weer een andere taal (in de meeste gevallen Engels).

 Untitled

Activity                        COOKING

Koken, iets dat nu sinds een paar maanden ook een hobby van mij is! Koken is leuk en lekker. Het is fantastisch om goed je best te doen op een recept en er vervolgens complimenten over te krijgen, echt waar. Je leert er zelf ook weer een hoop van, want ik neem aan dat je straks op jezelf woont en niet alleen maar afhaal Chinees wil halen. Dus, het is handig dat je zelf kunt koken. Koop één of meerdere kookboeken bij bijvoorbeeld de V&D, deze hoeven helemaal nog niet zo duur te zijn! Een paar maanden geleden kocht ik 2 mini bijbels: Thaise Keuken en Vlees, wild en gevogelte. Ze zijn allebei 10 euro per stuk en er staat precies in hoe je alles moet bereiden, samen met mooie plaatjes. Ook staan de verschillende soorten vlees, wild, gevogelte en groenten erin, zodat je ook weet wat het is als je er nog nooit van gehoord hebt. Ik heb toen ook een receptenboekje met 500 ontbijt- en lunchrecepten gekocht, ook een aanrader! Je kunt natuurlijk ook recepten uitprinten van bijvoorbeeld Allerhande.

Het beste is natuurlijk als je gezond gaat koken, want dat geeft ook een verzadigd gevoel als je gegeten hebt. Je hebt dan niet het gevoel dat je gezondigd hebt. En denk eraan... gezond eten hoeft niet per se vies te zijn! Leer dingen eten, ook dingen uit andere culturen. Zoas het Nederlandse spreekwoord al duidelijk maakt: eet wat de pot schaft. Een goede tip om te leren koken van mij is om minimaal één vaste dag per week te koken, het is dan wel handig als je aan je ouders vraagt of ze je tips willen geven. Naja, tenzij ze niet kunnen koken. Dan kun je het beter via een kookboek leren. Je leert het vooral door het te doen!

Savory Pumpkin Dip

♥ Activity                                   RUNNING

Hardlopen kan echt super leuk zijn, maar dan moet je wel het doorzettingsvermogen hebben. Het is gezond, goed voor stress, goed voor je lichaam en ontspannend. Koop fijne hardloopschoenen (Bijv. Nike of Asics. Asics zijn heel fijn, die heb ik zelf) en een fijne loopbroek, dus geen slobberbroek. Je kunt het beste zelf een hardloopschema maken, laten we zeggen dat je eerst 1 x per week gaat. Hou een klokje bij, dus neem bijvoorbeeld je Ipod mee, dan heb je ook nog eens leuke muziek op de achtergrond. Wat ik altijd doe, is tien minuten hardlopen en tien minuten wandelen, en daarna nog 5 minuten hardlopen. Dan kom ik precies uit, want dan ben ik dus weer thuis. Klinkt als weinig, maar je moet het rustig opbouwen, want ik ben ook pas net begonnen eigenlijk. Daarna kun je altijd nog meer gaan lopen, maar zorg ervoor dat je ook regelmatig wandelt want dat is beter voor je spieren dan dat je oefeningen doet aan het einde.

Voor spierpijn: Als je merkt dat je spierpijn hebt na de eerste keer, dan zul je toch echt minder lang hard moeten lopen. Begin dan bijvoorbeeld met 5 minuten hardlopen en 10 minuten wandelen. Zorg ervoor dat je regelmaat houdt. Heb je echt veel last van spierpijn, smeer dan Midalgan op je benen. Dat goedje wordt heel warm en zorgt ervoor dat je weinig tot geen last meer hebt van spierpijn! Je kunt natuurlijk ook in een warm bad gaan liggen of juist in beweging blijven (dat is namelijk ook goed!). 

(100+) Tumblr

Nog meer tips om het hardlopen leuker te maken:

- Denk aan je doel. Dat kan zijn: minder stress hebben in het dagelijks leven, afvallen, een mooiere huid of een geweldige conditie.
- Zet muziek op die je leuk vind. Het slimste is om dance/trance/house muziek aan te zetten, dit zorgt ervoor dat je harder gaat lopen. (althans, bij mij). Het werkt een stuk beter dan dat je een langzaam, chill muziekje hebt, want dan geef je sneller op, dat weet ik uit ervaring.
- Zet een speciale app op je mobiel die je aanmoedigd tijdens het hardlopen.
- Ga hardlopen in een leuke, mooie omgeving. Denk aan het bos, de zee, de duinen of langs een open veld met zonsondergang.

Nog meer dingen die je kunt doen als je je verveelt:

- DIY. Ben je creatief, of wil je creatiever worden? Kijk op internet rond voor leuke DIY's en ga thuis zelf aan de slag met nieuwe dingen. Je bent al gauw een middagje zoet.
- Oude computerspelletjes spelen van vroeger. (Hee, dat is stiekem nog steeds best leuk!).
- Gezelschapsspelletjes doen zoals Monopoly of verftwister (zorg dan wel dat je oude kleren aan hebt, bij dat laatste).
- Je kamer gaan opruimen. Een opgeruimde kamer zorgt voor minder chaos in je hoofd.
- Een goed boek lezen. Ga naar de bibliotheek en je zult zien dat het best leuk is.
- Een filmmarathon houden met je vrienden of met je familie, of juist alleen.
- Een eigen blog beginnen!
- Gaan skeeleren.
- Vreemde mensen gaan knuffelen in de stad (Free hugs, woehoe! Heb zelf al ervaring, haha)
- Smoothies maken van vers fruit.
- Alvast verlanglijstje maken voor je verjaardag, sinterklaas of kerst.
- Online shoppen.
- Jezelf heel mooi gaan opmaken, een foto maken en die als profielfoto instellen.
- Fotoshoot houden met vriendinnen.
- Naar het dierenasiel gaan en met dieren knuffelen, of een dagje als vrijwilliger meedraaien.
- Solliciteren naar je droom bijbaantje.
- Met zoveel mogelijk wedstrijden meedoen.
- Een plakboek maken van je leukste tijdschriften.
- Zelf een eigen film maken met vrienden.
- Vlogs kijken op Youtube.
- Een filmpje maken op een liedje (Deed ik met twee vriendinnen, eentje op 'Honestly' van Hot Chelle Rae, en eentje op 'I'm a barbie girl'. Was echt super gezellig!).

Hopelijk heb je er veel aan!

- xxx -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten