Pagina's

vrijdag 22 augustus 2014

Goede en slechte E-nummers

Veel mensen denken altijd dat E-nummers geen kwaad kunnen, omdat ze goedgekeurd zijn door de EU. Maar niets is minder waar, er zijn namelijk ook slechte E-nummers. Dat ze zelfs kanker kunnen veroorzaken op d'n duur, had ik al helemaal niet verwacht...

Ik hoorde er deze vakantie voor het eerst over. Lekker rustig zat ik van mijn noodles te genieten, tot mijn stiefmoeder me echt aankeek alsof ik gek was. 'Wist je dat daar ook die slechte E-nummers inzitten?!'. Je begrijpt natuurlijk wel dat ik echt dacht van: eh, bestaan die dan? Want als je jezelf er niet mee bezighoudt, dan heb je geen idee. Als het lekker is, dan eet je het gewoon. Ik luisterde aandachtig naar haar verhaal over goede en slechte E-nummers en eerlijk gezegd was ik er wel een beetje van geschrokken. Mijn hemelse, favo snack zit namelijk vol met slechte E-nummers zoals E620, een smaakversterker die kankerverwekkend is als je er teveel van binnenkrijgt. En laat mij nou net verslaafd zijn aan noodles.



er bestaat zelfs een hele lijst met alle slechte E-nummers. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook zorgen voor problemen bij de bloeddruk, astma, eczeem en allergiën. Daarom zijn sommige E-nummers verboden in Frankrijk en Amerika. E123, die kanker veroorzaakt, is verboden in Frankrijk. E154, veroorzaakt cystes, weefsel degeneratie en kanker, is verboden in Amerika. Als ik die lijst zo eens doorkijk, stel ik mezelf onherroepelijk die vraag: waarom zijn deze E-nummers niet gewoon overal verboden? Is de gezondheid van de mensen tegenwoordig minder belangrijk dan commercie, geld verdienen? We leven echt in een trieste wereld. Mensen willen eten dat perfect is, daarom worden die E-nummers toegevoegd. Denk aan extra kleur, extra smaak en het zorgen dat voedsel langer houdbaar blijft. We weten volgens mij niet eens meer hoe echt appelsap smaakt. Nou, voor mij hoeft die rotzooi allemaal niet.


Deze hierboven at ik dus. Nou, zo 'yum yum' vind ik ze niet meer, hoor...


Websites geven daarom als tip om goed op etiketten te letten die bijvoorbeeld 'Geen kleur-  en smaakstoffen' schreeuwen, en om te letten op de hoeveelheid die je eet van bepaalde producten met slechte E-nummers. Als je dus af en toe noodles eet, hoef je je dus nog niet druk te maken. Maar eet je er écht veel van, dan vergroot het serieus de kans op ziektes. En ik kocht een paar maanden terug 10 pakjes noodles, die ik dezelfde week nog allemaal opat...
Verder is het verstandig om 100% puur sap te drinken, zonder allerlei toevoegingen. Koop ook zo min mogelijk uit potten en let ook op logo's van 'Ik kies bewust', dat zegt namelijk niets over de E-nummers die erin zitten. Het lijkt bijna onmogelijk om dit allemaal te vermijden, maar als je doorzet en bij de juiste winkels koopt, dan moet het wel lukken. Het nadeel is ook dat je duurder uit bent, wanneer je bijvoorbeeld biologische groenten koopt. Misschien is het verstandig om je eigen groente tuintje te beginnen?

Wat ik wil bereiken met dit artikel, is om iedereen te waarschuwen en voortaan goed op te letten op wat je eet. Een vriend van me zei: 'Des te minder je weet, des te lekkerder je eet'. Ach ja, dat is ook eigenlijk wel waar. Maar goed, als ik dit alles niet had geweten, was ik weer diehard naar de Jumbo gerend om een voorraad noodles vol E-nummers aan te schaffen. Thanks to my stepmom! 

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54990-schadelijke-e-nummers.html
Tip: kijk op deze site voor de slechte E-nummers lijst! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten